Tu jesteś > PSP > DEUTSCH > Scenariusz dobrej praktyki w edukacji- „OJasiu i łodydze fasoli”

Uczniowie w ramach współpracy z Przedszkolem nr 5 biorą udział w akcji „Czytam, bo lubię! Czytam, bo chcę!”. Przedsięwzięcie to jest dobrą praktyką w edukacji prowadzoną w naszej szkole.

Scenariusz przedstawienia w dniu 28.11.2018 roku

Cele:

propagowanie czytelnictwa wśród uczniów i przedszkolaków;

– zapoznanie z literaturą obcojęzyczną;

– podniesienie poziomu umiejętności głośnego czytania, prawidłowej artykulacji  oraz trafnej interpretacji tekstu;

– rozwój umiejętności słuchania czytanego tekstu, koncentracji uwagi i rozbudzania wyobraźni;

– zmiana złych nawyków w sposobie spędzania wolnego czasu – na dobre „z książką w ręku”;

– wychowanie do wartości: szacunek do siebie nawzajem, życzliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, odwaga, samodyscyplina, kreatywność;

– wzmacnianie poczucia własnej wartości;

Przygotowanie:

  • wybór bajki – miesiąc wcześniej;
  • podział ról wśród uczniów;
  • samodzielne przygotowanie uczniów do odegrania roli oraz przygotowanie stroju odpowiedniego do wcielenia się w bohatera;
  • próby przedstawienia bajki jako całości;

Realizacja:

Uczniowie przedstawiają bajkę w przedszkolu nr 5 w Kraśniku.

 

PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI W EDUKACJI

NAZWA PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA
 

“Czytam, bo lubię! Czytam, bo chcę!”

NAZWA SZKOŁY/PLACÓWKI
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Kraśniku

 

DANE KONTAKTOWE SZKOŁY/PLACÓWKI
MIASTO/MIEJSCOWOŚĆ, GMINA, POWIAT, ULICA Kraśnik, Kraśnik, Kraśnik, ul.Urzędowska 10
TELEFON  

818252431

ADRES E-MAIL zpo2.krasnik@wp.pl

 

STRONA WWW zpo2.krasnik.pl

 

AUTOR/AUTORZY PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

                                                            Edyta Zapalska, nauczyciel

                                                            Małgorzata Biskup, nauczyciel

OBSZAR DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY
Dydaktyka, wychowanie
CEL PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA/NARZĘDZIA
– propagowanie czytelnictwa wśród uczniów i przedszkolaków;

– zapoznanie z literaturą obcojęzyczną (bajkami i baśniami z różnych krajów Europy);

– podniesienie poziomu umiejętności głośnego czytania, prawidłowej artykulacji  oraz trafnej interpretacji tekstu;

– rozwój umiejętności słuchania czytanego tekstu, koncentracji uwagi i rozbudzania wyobraźni;

– zmiana złych nawyków w sposobie spędzania wolnego czasu – na dobre „z książką w ręku”;

– wychowanie do wartości: szacunek do siebie nawzajem, życzliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, odwaga, samodyscyplina, kreatywność;

– wzmacnianie poczucia własnej wartości;

 

UZASADNIENIE PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Na czyje potrzeby odpowiada? ( uczniów, rodziców, nauczycieli) Uczniów, rodziców i nauczycieli
Na jakie potrzeby odbiorców odpowiada? – zainteresowanie dzieci czytelnictwem;

– rozwój wyobraźni, pamięci, wzrost koncentracji uwagi;

– propozycja sposobu spędzania wolnego czasu;

– zaspokajanie ciekawości świata.

W jaki sposób i kto je zdiagnozował? (narzędzia, metody,  osoby) Statystyki ogólnopolskie wskazujące na ciągły spadek czytelnictwa (priorytet ministerialny z 2016 roku)
Jak dużą grupę odbiorców objęto działaniami? około 200 przedszkolaków oraz około 100 uczniów
OPIS REALIZACJI/ZASTOSOWANIA
Dwa razy w miesiącu uczniowie odwiedzają dzieci w przedszkolu i czytają bajki różnych narodów w języku polskim. Czas przeznaczony na wspólne spotkanie to maksymalnie 15 minut.

Termin realizacji – od listopada do kwietnia w danym roku szkolnym. Dokładne terminy i godziny spotkań pozostają do ustalenia z dyrekcją placówki. Wybór bajek należy do organizatorów. Strój do wybranej postaci z bajki przygotowują uczniowie we własnym zakresie.

EFEKTY/ STOPIEŃ OSIĄGNIĘCIA CELÓW
– podniesienie poziomu umiejętności głośnego czytania;

– wzrost motywacji do czytania książek;

– wzrost poczucia własnej wartości, odpowiedzialności, obowiązkowości, samodyscypliny, kreatywności, życzliwości;

– nawiązanie współpracy z przedszkolem.

 

SPOSÓB OCENY EFEKTYWNOŚCI
(czas, działania, narzędzia, osoby)

Obserwacja uczniów podczas realizacji zadania.

Statystyki czytelnictwa

 

 

CIĄGŁOŚĆ PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA
1)      Realizowane na bieżąco według ustalonego harmonogramu
RADY I SPOSTRZEŻENIA
(informacje nt. trudności, zagrożeń na etapie realizacji/wdrażania/analizy efektywności)

zwrócić uwagę, żeby uczniowie znali wcześniej swoją postać i mieli wystarczającą ilość  czasu na przygotowanie stroju;

– w przypadku choroby lub wyjazdu dziecka w dniu realizacji zadania, należy wcześniej wybrać osobę zastępującą daną postać;

– być w stałym kontakcie z przedszkolem w celu monitorowania terminów realizacji zadania.

 

IMIĘ I NAZWISKO DYREKTORA SZKOŁY
Iwona Margoła