Uczniowie w ramach współpracy z Przedszkolem nr 5 biorą udział w akcji „Czytam, bo lubię! Czytam, bo chcę!”. Przedsięwzięcie to jest dobrą praktyką w edukacji prowadzoną w naszej szkole.
Scenariusz przedstawienia w dniu 28.11.2018 roku
Cele:
–propagowanie czytelnictwa wśród uczniów i przedszkolaków;
– zapoznanie z literaturą obcojęzyczną;
– podniesienie poziomu umiejętności głośnego czytania, prawidłowej artykulacji oraz trafnej interpretacji tekstu;
– rozwój umiejętności słuchania czytanego tekstu, koncentracji uwagi i rozbudzania wyobraźni;
– zmiana złych nawyków w sposobie spędzania wolnego czasu – na dobre „z książką w ręku”;
– wychowanie do wartości: szacunek do siebie nawzajem, życzliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, odwaga, samodyscyplina, kreatywność;
– wzmacnianie poczucia własnej wartości;
Przygotowanie:
- wybór bajki – miesiąc wcześniej;
- podział ról wśród uczniów;
- samodzielne przygotowanie uczniów do odegrania roli oraz przygotowanie stroju odpowiedniego do wcielenia się w bohatera;
- próby przedstawienia bajki jako całości;
Realizacja:
Uczniowie przedstawiają bajkę w przedszkolu nr 5 w Kraśniku.
PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI W EDUKACJI
NAZWA PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA | |
“Czytam, bo lubię! Czytam, bo chcę!” |
|
NAZWA SZKOŁY/PLACÓWKI | |
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Kraśniku
|
|
DANE KONTAKTOWE SZKOŁY/PLACÓWKI | |
MIASTO/MIEJSCOWOŚĆ, GMINA, POWIAT, ULICA | Kraśnik, Kraśnik, Kraśnik, ul.Urzędowska 10 |
TELEFON |
818252431 |
ADRES E-MAIL | zpo2.krasnik@wp.pl
|
STRONA WWW | zpo2.krasnik.pl
|
AUTOR/AUTORZY PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA
|
|
Edyta Zapalska, nauczyciel
Małgorzata Biskup, nauczyciel |
|
OBSZAR DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY | |
Dydaktyka, wychowanie | |
CEL PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA/NARZĘDZIA | |
– propagowanie czytelnictwa wśród uczniów i przedszkolaków;
– zapoznanie z literaturą obcojęzyczną (bajkami i baśniami z różnych krajów Europy); – podniesienie poziomu umiejętności głośnego czytania, prawidłowej artykulacji oraz trafnej interpretacji tekstu; – rozwój umiejętności słuchania czytanego tekstu, koncentracji uwagi i rozbudzania wyobraźni; – zmiana złych nawyków w sposobie spędzania wolnego czasu – na dobre „z książką w ręku”; – wychowanie do wartości: szacunek do siebie nawzajem, życzliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, odwaga, samodyscyplina, kreatywność; – wzmacnianie poczucia własnej wartości;
|
|
UZASADNIENIE PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA
|
|
Na czyje potrzeby odpowiada? ( uczniów, rodziców, nauczycieli) | Uczniów, rodziców i nauczycieli |
Na jakie potrzeby odbiorców odpowiada? | – zainteresowanie dzieci czytelnictwem;
– rozwój wyobraźni, pamięci, wzrost koncentracji uwagi; – propozycja sposobu spędzania wolnego czasu; – zaspokajanie ciekawości świata. |
W jaki sposób i kto je zdiagnozował? (narzędzia, metody, osoby) | Statystyki ogólnopolskie wskazujące na ciągły spadek czytelnictwa (priorytet ministerialny z 2016 roku) |
Jak dużą grupę odbiorców objęto działaniami? | około 200 przedszkolaków oraz około 100 uczniów |
OPIS REALIZACJI/ZASTOSOWANIA | |
Dwa razy w miesiącu uczniowie odwiedzają dzieci w przedszkolu i czytają bajki różnych narodów w języku polskim. Czas przeznaczony na wspólne spotkanie to maksymalnie 15 minut.
Termin realizacji – od listopada do kwietnia w danym roku szkolnym. Dokładne terminy i godziny spotkań pozostają do ustalenia z dyrekcją placówki. Wybór bajek należy do organizatorów. Strój do wybranej postaci z bajki przygotowują uczniowie we własnym zakresie. |
|
EFEKTY/ STOPIEŃ OSIĄGNIĘCIA CELÓW | |
– podniesienie poziomu umiejętności głośnego czytania;
– wzrost motywacji do czytania książek; – wzrost poczucia własnej wartości, odpowiedzialności, obowiązkowości, samodyscypliny, kreatywności, życzliwości; – nawiązanie współpracy z przedszkolem.
|
|
SPOSÓB OCENY EFEKTYWNOŚCI | |
(czas, działania, narzędzia, osoby)
Obserwacja uczniów podczas realizacji zadania. Statystyki czytelnictwa |
|
|
|
CIĄGŁOŚĆ PROJEKTU/PRZEDSIĘWZIĘCIA | |
1) Realizowane na bieżąco według ustalonego harmonogramu | |
RADY I SPOSTRZEŻENIA | |
(informacje nt. trudności, zagrożeń na etapie realizacji/wdrażania/analizy efektywności)
– zwrócić uwagę, żeby uczniowie znali wcześniej swoją postać i mieli wystarczającą ilość czasu na przygotowanie stroju; – w przypadku choroby lub wyjazdu dziecka w dniu realizacji zadania, należy wcześniej wybrać osobę zastępującą daną postać; – być w stałym kontakcie z przedszkolem w celu monitorowania terminów realizacji zadania.
|
|
IMIĘ I NAZWISKO DYREKTORA SZKOŁY | |
Iwona Margoła |